close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דלקות מפרקים - כיצד הן יכולות להשפיע על חיינו?

מערכת שורשיא טבת, תשפב15/12/2021

מטבע הדברים, אנחנו רוצים תנועה תקינה וגוף שמתפקד בצורה מלאה ללא בעיות שונות במפרקים, בכל גיל ובכל מצב.

תגיות:

דלקות מפרקים הן הרבה יותר נפוצות מאשר משערים והן תוקפות אנשים שנחשבים בריאים לא פעם, בגלל סיבות שונות. מכיוון שלמחלה זו יש מוניטין לא מוצדקים כאילו

היא תוקפת רק מי שסובל מבעיות כרוניות ולא לאנשים בריאים, חשוב לומר שלא רק מבוגרים שגופם מתנוון עם הזמן יש בעיות מפרקים. יש לפחות 200 סיבות למחלות ניווניות ובעיות שגורמות לדלקות פרקים שונות ברמות חומרה משתנות, וחשוב להיות מודעים לכך. הסיבה העיקרית שבגללה זה בעייתי היא שמצב של חולה בדלקת פרקים, אפילו קצרה וזמנית, יכול רק להחמיר אם לא מטפלים עד כדי צורך בניתוח.

מהי דלקת פרקים ולמה היא מדאיגה?
מטבע הדברים, אנחנו זקוקים לתנועה תקינה ולגוף שמתפקד בצורה מלאה ללא בעיות שונות במפרקים, בכל גיל ובכל מצב. המצבים שבהם אנחנו סובלים ממוגבלות תנועה בגילים שונים גם כאנשים פעילים וחזקים שקורה להם אירוע כזה משתנים אבל גורמים לאותן תופעות: כאבים עזים, הגבלות תנועה קשות עד כדי השבתת הגוף מפעילות, קשיים בהליכה וחוסר יציבות שמגביר עוד יותר את סכנת הפציעות והנפילות, נפיחות והצטברות נוזלים שונים במפרקים, נוקשות ודלקות בגידים וברקמות הרכות, שחיקת סחוסים בגלל תהליכים ניווניים שגורמת דלקת מתקדמת, והכי חשוב אובדן הולך וגובר של היכולת ללכת ולהניע את המפרק ואת האיברים והשרירים פשוט משום שהגוף כבר לא יכול להניע אותם.

מה קורה כשהגוף נתקף שוב ושוב בדלקות פרקים שאינן מטופלות?
ראשית, נגרמת פגיעה קשה באורח החיים וירידה באיכות החיים שלנו. שגרת החיים שלנו נפגעת ולא יכולים לעשות הרבה מאוד כפי שהתרגלנו בעבר, שנית, זה גורם לניוון ומחייב פיזיותרפיה על מנת ללמד את הגוף לנוע שוב במקרים הקלים יחסית כשמדובר באנשים בריאים שהדלקת אצלם לא כרונית, וזה עלול להגיע למצב של אובדן מפרקים ועצמות בגלל דלקות פרקים וזיהומים הולכים ומתפשטים כאשר לא מטפלים בכך ולא מונעים את התפשטות הדלקת לרקמות מסביב. התוצאה במקרים כאלה היא ניתוח החלפת מפרק וזה כבר משבר בריאותי חמור יותר מאשר להודות שיש בעיה של דלקת מפרקים כרונית שאפשר לטפל בה ביסודיות במצבה ההתחלתי.

מה חשוב לעשות במקרים כאלה?
חשוב לא להתעלם מהכאב ולא להתמכר למשככי כאבים כלשהם מבלי לטפל קודם כל בבסיס הבעיה שהוא הדלקת עצמה. חובה להגיע לרופא שמתמחה בכך ומאבחן נכון את הדלקת, את הגורמים המדויקים לה על מנת לטפל בהם מהיסוד, וגם לבדוק לאיזו דרגת חומרה הגיע הניוון הקשה של המפרק והאם הוא במצב הפיך או בלתי הפיך. מלבד תרופות אנטי דלקתיות יעילות יש לערב גם פיזיותרפיה שתחזיר את כושר התנועה בפיקוח וללא גרימת נזק נוסף בזמן הדלקת. יש לנסות כמה שיותר טיפולים לא פולשניים על מנת לשקם את הגוף ולשפר את המצב ולהתקדם לפי הנחיות הרופא. פעילות גופנית מותאמת שלא תגרום נזק תחזיר את זרימת הדם לאזור ותשפר את המצב, תרופות מתאימות שיטפלו בדלקת ויחזקו את מערכת החיסון שמתמודדת עם ההתקפה הכרונית עליה, סטרואידים במקרים קיצוניים של שיכוך כאבים עזים הכרחי, ואם אין ברירה יש להגיע לניתוח שייעשה בידי רופאים מנתחים מומחים בהחלפת מפרק, אם באמת המצב בלתי הפיך לפי קביעת הרופא.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה